Pengikut Sejati^^

Wednesday, August 25, 2010

Aktiviti sebelum raye besame MAMASAYANG..

Menjelang hari raya.. berakhirnya puasa..
Menyambut syawal tiba.. hari yang mulia..lalala~

Meriah kan suasana hari raye.. lagi2 mase dolu dolu..
Wah, dlu mak sume y siapkan.. ktorg adek bradek ni tau sume da siap..hehe

menu raye plg fevret aku ialah ‘ayam masak kuning’ :) name pnuhnye ayam masak lemak laa..


menu ni mmg y aku tggu2.. menu turun temurun dr nenek blah mak.. kalo nenek buat, pergh!! Mmg menjilat priok.. kaw kaw sdapnye.. mak buat sdap jgk, tapi tak sesedap nenek buat.. penangan air tangan nenek mmg best.. aku buat pn tak kurang sedapnye (hehehh) tapi mmg tak terlawan laa ngan mak n nenek buat..

mggu lepas balik kampong.. jadi xtvt bsame mama haruslah dlakukan pabila mnjelangnye raye..
spt biase, tender yg same spt taon2 sblmnye iaitu bersihkan laman uma.. keje2 mncabut rmput bsame anak buah si abg alop n adek amir.. suke suke :)



then, kemas stor2 y ade.. dulangi.. STOR STOR YANG ADE.. kt uma ni ade 3 stor..

stp satu stor ni laen2 isinye..hehe
stor 1 = barang kegunaan harian cth, beras, gula..dll
stor 2 = barang kenduri kendara cth, priok besa, priok kecik, pnggan mangkuk pelbagai jenis dan rupe..dll
stor 3 = barang abah n barang kami mase blaja.. cth, buku buku, kasut bomba abah, frame y syg nk dbuang tp msh boleh bkhidmat…dll

stor 3 n stor 1 da siap kemas ngn kak azim sblm pose..
jadi tggal la aku n mama kemas stor 2 tuu… agak gler la kotonye..huhu



yela, gune brg2 tu time knduri je.. knduri pulak bknnye hari2..
kmas pnye kmas, ade la plak ‘kotak tesesat’..





patotnye kotak tu ade kat stor 3, dlam kotak tu ade buku buku rujukan mase ktorg skola rendah.. aku sedeh, sbb buku tu da dmakan dek anai anai..


bharge btol buku tu tau.. tanpe buku rjukan tu, UPSR aku msti lagi truk resultnye.. dah la mmg UPSR dlu tak bape nk pndai..ish3
hasilnye, aku buang buku tuu.. nk dselamatkan pn da tak bleh.. dah hancho!!

Sadis melihat keadaan buku tu, aku selak helai demi helai..


Tringat… dulu btape susahnye nk mintak kt abah duet utk beli buku rujukan, tp skrg.. senang2 je buang..
Ye.. aku akui khidupan dulu dan skrg mmg jaoh beza..
Alhamdulillah, rezeki srg melimpah ruah.. tggal aku je nk gunekan dgn sbaik baiknye..


Trmksh mama, trmksh abah..

Ampunkan kesilapan2 anakmu ini.. nor mariarahimah.. insan y engkau beri name se indah ini :)

8 comments:

Anonymous said...

fazie...
buku upsr kte samela..fazie punye buku 2 ade lg..adik2 gune...jgn sdih2 tau maria..hehehhe selamat hari raya aidiltri..

Fathul_Dinulwan said...

haha hoho hehe...best..sadis ..hao hao...

amazing m a r i a said...

fazie : haha, haru je...
slmat pose n raye :) thanks fazie

nawi : hoho, sadis? mgapakah??

Fathul_Dinulwan said...

SADIS..PASAL BUKU2 TUH..LEH BAGI KT BUDAK2 YG MEMERLUKAN KOWT..HUHU..
SELAMAT BERAYA..BOOKEBABOOM!!

amazing m a r i a said...

perhatikan la buku tu btol2... hancur sudaa..
nk bg kt org memerlukan? oh tdak..

Fathul_Dinulwan said...

jgn dibakar dulu.lain kali..bisa2..hehe

amazing m a r i a said...

abes tu nk bt pe kalo tak dbakar?
dah mmg tak leh gune dah..
anai2 da mkn.
degil!! wek =p

Fathul_Dinulwan said...

oo anai2 dh makan...sedap tak rasenyer..hehe gurau je lor..jgn marah..toink2=P