Pengikut Sejati^^

Sunday, October 9, 2011

aku, adek aku, KTM dan sen sen yang berbaki

em… janji ngan adek, aku nak keluar uma pkul 745 pagi. Tapi aku telah memungkiri janji tersebut dan telah mendelaykan utk keluar uma pade jam 830 pagi. Memang bengang adek aku. Dan sememangnya aku dan dia tak pernah tak begang sesame sendiri. Kerana kami memang TAK SERASI.

Perjalanan yang sungguh lame buat pertama kali untuk aku dalam KTM aka Keretapi Tanah Melayu dari KTM Padang Jawa – Nilai.. Total RM6.30 dengan masa 3jam.

mengape aku ke arah Nilai sebab aku nak pegi ziarah adek sepergadohan aku kat USIM yang dikenali sbg Universiti Sains Islam Malaysia. sumpah tak maju langsong. Bustop takde apetah lagi bas dan teksi. Kereta sewa je ade (harap maklum bahawa kereta sewa dan teksi mengenakan kadar tambang yang berbeza) Takde hape y menarik dan tak best sebagai seorang aku yang memang suke merayapkan diri ke tempat tempat berfaedah umpamanya Perpustakaan Negara . Namun, sesuai la kot untuk adek aku y memang tak macam aku kat tempat tempat macam ni. Kiri kanan hutan, depan blakang pak guard. Oh, environmental friendly sangat~

selanjutnye… dah sampai KTM Nilai aku ke USIM dengan kereta sewa.. RM15. Mahal gler.. pdehal sekangkang king kong je jaraknye.

Then adek aku ajak pegi program ICEPS anjuran USIM kat Dataran Nilai.. RM5 dengan kereta sewa yang sama. Haa, ni dua kali gler tahap mahal macam nak beli laptop baru kene pikir dua tiga kali punye mahal. Round punye round kat dataran tu, aku komen dalam hati.. “ berjaya la jugak event student student USIM ni.. TAHNIAH “ .. meriah. Macam macam acara dalam tu.. paling tak berkesan untuk aku sebab takde yang nsem nsem utk dberi perhatian ==’

Balik… anta adek aku kat kolej dia..

siOt.. pakcik kereta sewa tipu aku. Dia kata kat depan Dataran Nilai ni banyak teksi lalu. Namun… HARAM. Naseb bek adek aku ade no tpon kereta sewa bernama Pak cik Roslan. Tunggu pnye tunggu pkcik Roslan sampai n anta adek aku kat kolej dia n antar aku kat KTM Nilai smula sbb aku nk ke uma akak aku kat Bangi… nah! RM15 lagi aku bagi kat pakcik kete sewa.

Mase dalam perjalanan pakcik Roslan n aku utk ke KTM Nilai, aku sempat gadoh gadoh ngn pakcik ni pasal tambang mahal nak mati. Namun macam biase la, aku akur aku ni lebeh muda, so aku hulur jugak tambang y bliau kenekan. Ceitt!!

Aku terlepas tren ke Bangi sebab time aku Q nak beli tiket, ade sorang uncle ni tanye bnd yang takde kene mengene ngan tiket naek tren KTM tapi tanye pasal tiket bus xpress. Haisshhh.. kat cni manela ade jual tiket bas xpress uncle oi. Marahku dalam hati yang meluap luap naek darah sambil melirik sinis tren yang dah sampai amek penumpang n aku masih lagi Q kat kaunter.

Takpe, aku redha.. huhu.. tiket Nilai – UKM adelah RM2.70

Tunggu dalam 20 minit, tren pn sampai n aku teruskan perjalanan ke stesen Bangi. Turun je dari tren aku amek teksi untuk ke seksyen 5, BBB uma akak aku. Siap terlajak uma sebab dah 2 minggu tak ke uma akak aku ni (baru 2 minggu). Nampaknye penyakit lupa dek kerana makan permaisuri semut harus aku tangani secepat mungkin.

Nah, RM10 utk abg teksi tu…

Dengan letih, penat dan kehausan.. aku pn bagi salam n yang sambut aku adelah Iman Bam Bam cumel n beliau dah botak!! Haha

Kesimpulannye.. total keseluruhan tambang aku harini adelah RM 43.90.

MAHAL GILO

Ni tambang untuk bus xpress ke Kuala Terengganu.

Aku memang tak puas hati.

Balance RM17.. sadis sangat!!

1 comment:

Ain said...

salam kak maria....
sadisnye cerita akak ni...
beselah tu ada adik tapi tak brp serasi....
kie dgn adik kita pun macam itu...
tp tu dululah...

oh ye, kalau akak ada mse, jnguk2 la kat blog kite ye...ainara2208.blogspot.com...

nurul, roomate syida n awi...