Pengikut Sejati^^

Sunday, June 13, 2010

DUNIA ade PIALA emas?


baru2 ni aku ade la bli barang2.. mcm2.. sume nye nak pomot pasal Piala Dunia kt Afrika

tu.. dr dy pnye pack, kotak sume gamba smpena piala dunia.. siap ade kuiz lagi.
haa, alkisahnye aku dpt la borang peraduan ni. soklannye pasal negara mane y djangka menang. aku taram hentam je la name2 ngara y aku tau. nak jgk aku letak name Malaysia kt situ...wahaha
soklan y aku rase senang bg mereka y mmg mgikuti arus bola sepak dunia.. aku? arus sungai pn jarang2 nmpak sbb kt sini longkang n parit byk laa..

dlm ramai2 peminat bola sepak ni pn bkn semua bole maen bola sepak, sbahagian besar y maen bola sepak even tak selalu n tak wakil mane2 pn ptandingan. maksud aku ni, dlm ramai2 y minat futbOl ni minoriti je la y btol2 turun padang lari kiri kanan, atas bawh, timur, selatan, utara, barat daya dan sbgnye mengejar sbiji bola. baki slebihnye cume menonton, menyokong n ikut perkembangan.

kat sini aku nak share sambil mengingatkan diri sendiri tentang satu FAKTA PENTING.
" ISLAM MENGGALAKKAN UMATNYA BERSUKAN, BUKAN MENONTON ORANG LAIN BERSUKAN "

pgecualian dberi kalo y bersukan tu adlh kaum keluarga terdekat, jadi boleh la menonton bg sokongan moral n erat hubungan kekeluargaan.

tapi kt cni scr spesifik, PIALA DUNIA ni ramai je tgok.. sluruh dunia, sampai tak tdo la kalo ikut waktu Malaysian neh.. jadi persoalannye,


Di Manakah Manfaatnye Menghabiskan Mase Menonton Perlawanan Bola Sepak antara Negara smentara masing2 Negara spatutnye Lebih Memerlukan Warganya Berusaha Menaikkan Taraf Kehidupan Masing2 ?

jadi, kat mane hikmahnye kite dok sorak kalo sbuah kelab bola sepak or pemainnye dapat GOLLL!!!! bukan bagi kite faedah pn.

Allah da bagi kite masa y banyak utk kite buat pkr y berfaedah n mberi manfaat.. tapi kite?
Allah sendiri bersumpah dgn masa bagi menunjukkan nilainya : " Demi MASA! Sesunggunhyamanusia itu dalam kerugian, kecuali org2 y beriman dan beramal soleh dan mereka berpesan2 dgn kebenaran serta bpesan2 dgn sabar (surah Al-'Ashr 1-30)

same2 la kite sedar..

No comments: